tiistai 23. huhtikuuta 2013

Kokeilussa trendikäs kohupannari

Banaani-kananmunalätyt ovat ilmeisesti tämän kevään avokadopasta, sikäli ahkerasti olen bongaillut reseptiä eri blogeissa (tai no, voiko tuota edes sanoa reseptiksi, jos se koostuu kahdesta ainesosasta?), esimerkiksi viime aikoina täältä ja täältä. Olen tässä itse viime aikoina hienosäätänyt ruokavaliota (siitä lisää tuonnempana), jonka seurauksena tarjolla on ollut lähinnä kaksi aamiaisvaihtoehtoa (no, osittain myös laiskuuteni takia): a) paistettu muna, avokadoa ja tomaattia sekä b) pilkottuja hedelmiä ja mantelivoita tai pähkinöitä. Totesin jo tovi sitten, että banaanilätyt yhdistäisivät ainekset mukavasti, ja tänä aamuna sain viimein aikaiseksi kokeilla.

Resepti kuuluu siis kaikessa yksinkertaisuudessaan näin:
1 kypsä banaani (minulla oli ehkä keskikokoinen)
2 kananmunaa (minulla M-kokoisia luomumunia)
ripaus suolaa (minulla meri-)
voita tms. paistamiseen

Koska ulkomaille muuton seurauksena jouduin eroon ihanasta Wilfan blenderistäni (yhyy!), surruttelin banaanit ja munat tasaiseksi soseeksi sauvasekoittimella. Koska meillä ei myöskään ole lettupannua, tai edes kovin pientä paistinpannua, kippasin taikinan ihan tavalliselle isolle paistinpannulle voinökäreen kera, ja ihan hyvin onnistui. Jonkunlainen jippo on paistaa lettu suunnilleen keskilämmöllä, ei siis hella täpöllä. Koska oma lettuni oli aika suuri, taitoin sen jossain välissä keskeltä, ja käänsin vasta sitten hetkeksi. Helppoa kuin heinänteko.

Söin lättyni tuoreiden mansikoiden kanssa (täällä on ollut puutarhamansikkakausi tammikuun lopulta lähtien, olen syönyt aika monta kiloa mansikoita), mutta myös muut marjat tai hedelmät varmaan toimisivat. Letusta tuli aika makea, ja varmaan sitä makeampi, mitä kypsempi on banaanisi (minulla on tavalliskypsä), ja maku muistutti, no, banaanimunakasta. Koostumus oli kyllä yllättävät lettumainen, joten luulen, että teen lätyn jonain toisenakin aamuna.

Flunssa vaivaa yhä, mutta elättelen toivoa, että pääsisin edes huomisillan treeneihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti